HomeDiagramsDatabaseMapsForum About
     

Go Back   SkyscraperPage Forum > Regional Sections > Canada > Québec > Montréal


Reply

 
Thread Tools Display Modes
     
     
  #1  
Old Posted Jan 27, 2007, 6:36 AM
Kilgore Trout's Avatar
Kilgore Trout Kilgore Trout is offline
菠蘿油
 
Join Date: Jul 2001
Location: hong kong / montreal
Posts: 6,136
Instead of a tramway, why not trolleybuses for Montreal?

awhile back, the montreal gazette's henry aubin wrote a column suggesting that montreal replace its busiest bus lines with electric trolleybuses. they generate no pollution, have an extremely long lifespan but are much cheaper and more flexible than trmaways. it's a good idea and i was reminded of it by a letter in today's la presse that suggested the same thing.

so why not electrify montreal's buses instead of spending hundreds of millions of dollars on a few token tramway lines? here are the benefits:

-- trolleybuses use electricity, so they don't generate pollution and would save the STM lots of fuel money in the long run.

-- trolleybuses are more flexible than trams: they don't require rails and they can manoeuvre around obstacles exactly the same as diesel buses.

-- trolleybuses cost more than regular buses, but they also last nearly twice as long and cost much less to maintain.

-- installing trolleybus infrastructure is cheap: the cost of electrifying bus lines is in the hundred of thousands, not the hundreds of millions it would take to build a tram line.

-- the latest generation of trolleybus wires are barely noticeable.

-- trolleybuses are almost completely silent: they emit a low hum when they are in motion and make no noise whatsoever when they are stopped.

-- trolleybuses are currently used in vancouver, seattle, san francisco, philadelphia, boston, lyon, marseilles and many other european cities. vancouver is currently replacing its entire fleet.

here are some photos of trolleybuses in lyon:











__________________
¯\_(ツ)_/¯
Reply With Quote
     
     
  #2  
Old Posted Jan 27, 2007, 6:52 AM
West_aust's Avatar
West_aust West_aust is offline
Vorsprung Durch Technik
 
Join Date: Feb 2006
Location: Montreal
Posts: 1,080
trolleybus would be a great thing on certain streets (ste-catherine, rene-levesque)

but are we ready to see wires hanging over our head in many streets?
Reply With Quote
     
     
  #3  
Old Posted Jan 27, 2007, 8:35 AM
malek's Avatar
malek malek is offline
BANNED
 
Join Date: Jan 2005
Location: Montréal
Posts: 8,185
won't they be stuck in traffic?
Reply With Quote
     
     
  #4  
Old Posted Jan 27, 2007, 5:32 PM
habsfan habsfan is offline
Daddy Likes it Dirty!
 
Join Date: May 2002
Location: The Mecca of Hockey
Posts: 11,378
Quote:
Originally Posted by malek View Post
won't they be stuck in traffic?
Quote:
but are we ready to see wires hanging over our head in many streets?
two very good questions!!!
__________________
Montréal is the Birthplace of the N.H.L. and home to 39 stanley cups since 1893!
How much can you really know about yourself if you've never been in a fight? - Tyler Durden,
You're so money, and you don'T even know it, man! - Trent Walker
Montreal Metro: 3.666 million
Reply With Quote
     
     
  #5  
Old Posted Jan 27, 2007, 11:04 PM
Kilgore Trout's Avatar
Kilgore Trout Kilgore Trout is offline
菠蘿油
 
Join Date: Jul 2001
Location: hong kong / montreal
Posts: 6,136
i think the wires are a small price to pay. i don't think the wires detract from the beauty of amsterdam, lyon, zurich, strasbourg or any other city with trams and trolleybuses.

as for traffic, well, that's no different than diesel buses. trolleybuses would be best used on streets like sherbrooke and park avenue, where installing a tramway would be too costly and disruptive. tramways would still have their place on non-linear routes like the one proposed for the old port.
__________________
¯\_(ツ)_/¯
Reply With Quote
     
     
  #6  
Old Posted Jan 28, 2007, 4:15 AM
Lyle's Avatar
Lyle Lyle is offline
Everything will pass
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 749
You don't have to go further than Edmonton to see how well trolley buses can work.

Reply With Quote
     
     
  #7  
Old Posted Jan 28, 2007, 7:42 AM
malek's Avatar
malek malek is offline
BANNED
 
Join Date: Jan 2005
Location: Montréal
Posts: 8,185
but why? if its to lessen pollution, propane buses should do as fine minus the cables. Heck i'm sure in the not too distant future, there will be hydrogene buses.
Reply With Quote
     
     
  #8  
Old Posted Jan 28, 2007, 8:20 AM
Kilgore Trout's Avatar
Kilgore Trout Kilgore Trout is offline
菠蘿油
 
Join Date: Jul 2001
Location: hong kong / montreal
Posts: 6,136
does technology exist to make efficient propane buses? and wouldn't they still cause pollution?

i wouldn't invest much hope in experimental technology that, even if it is ready for the market in a few years, would be prohibitively expensive for public transit agencies. beyond the initial capital costs, trolleybuses would actually save money.
__________________
¯\_(ツ)_/¯
Reply With Quote
     
     
  #9  
Old Posted Jan 28, 2007, 10:52 AM
Grumpy's Avatar
Grumpy Grumpy is offline
Honored Member
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 6,338
Quote:
Originally Posted by malek View Post
won't they be stuck in traffic?
In Lyon several buslanes are made accesable for trolley buses only
Reply With Quote
     
     
  #10  
Old Posted Jan 28, 2007, 5:55 PM
malek's Avatar
malek malek is offline
BANNED
 
Join Date: Jan 2005
Location: Montréal
Posts: 8,185
Quote:
Originally Posted by Kilgore Trout View Post
does technology exist to make efficient propane buses? and wouldn't they still cause pollution?

i wouldn't invest much hope in experimental technology that, even if it is ready for the market in a few years, would be prohibitively expensive for public transit agencies. beyond the initial capital costs, trolleybuses would actually save money.
it does exist, but someone has to fit it in a bus, propane does produs gas emissions, but much less than usual motors technologies.
Reply With Quote
     
     
  #11  
Old Posted Jan 28, 2007, 8:40 PM
Chmeee's Avatar
Chmeee Chmeee is offline
Un vrai Rrrrrégal!
 
Join Date: Dec 2002
Location: Hochelaga
Posts: 797
La STM a expérimenté avec le biodiesel il y quelques années, je ne sais pas si ça a abouti sur des achats de matériel?
Reply With Quote
     
     
  #12  
Old Posted Jan 29, 2007, 3:26 AM
iamthewalrus's Avatar
iamthewalrus iamthewalrus is offline
Registered User
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 394
personnellement je me suis toujours demandé s'il y avait pas une solution au moins pour les autobus hors pointe.
je m'explique:

ça me dérange pas un autobus à l'essence quand il est plein durant l'heure de pointe, mais quand je voyage de nuit pour aller ou revenir de travailler je suis souvent seul dans l'autobus....c'est pas très écologique...

il y a surment un moyen de trouver une solution sans trop investir dans une technologie qui risque de devenir couteuse dans quelques années ou de mettre du filage partout pis de trouver ça laid après.....après tout ça fait plusieurs années qu'on se plein qu'on veut enfouir les fil électriques.
__________________
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait.
If you're an animal, you want to have a beaver as a friend, 'cause they have some kick-ass houses. That shit is on the lake. Lakeside my ass, lake-on!
Reply With Quote
     
     
  #13  
Old Posted Jan 29, 2007, 3:40 AM
tv-man's Avatar
tv-man tv-man is offline
Registered User
 
Join Date: Jul 2003
Location: Montréal (arrondissement Ville-Marie)
Posts: 1,348
Quote:
Originally Posted by Chmeee View Post
La STM a expérimenté avec le biodiesel il y quelques années, je ne sais pas si ça a abouti sur des achats de matériel?
L'expérience fut des plus concluante et ne nécessitait pas vraiement d'achat de matériel spécial ...

le "problème" du bio-diesel pour la STM et qu'il est plus taxé que le diésel, il reviens plus cher que celui-ci pour la STM donc ...
__________________
Comme disait l'autre "en avril, ne te découvre pas d'une fille."

"tv-man = 1322 = 411 + 911" - mokita
Reply With Quote
     
     
  #14  
Old Posted Jan 29, 2007, 3:41 AM
Loc''s Avatar
Loc' Loc' is offline
La Locke humaine
 
Join Date: Dec 2005
Location: Sherbrooke - Québec
Posts: 232
S'il y a trop de neige sur les fils ou s'ils gèlent, l'"autobus" peut-il quand même passer?
__________________
Notre lutte ne peut être que victorieuse. On ne tient pas longtemps dans la misère et le mépris un peuple en réveil.

Vive le Québec libre!
Vive la révolution québécoise!
Reply With Quote
     
     
  #15  
Old Posted Jan 29, 2007, 3:51 AM
Kilgore Trout's Avatar
Kilgore Trout Kilgore Trout is offline
菠蘿油
 
Join Date: Jul 2001
Location: hong kong / montreal
Posts: 6,136
je ne sais pas, mais rapellons que, dans le passé, c'était les tramways qui étaient seuls à fonctionner pendant les grandes tempêtes d'hiver.
__________________
¯\_(ツ)_/¯
Reply With Quote
     
     
  #16  
Old Posted Jan 30, 2007, 12:18 AM
Chmeee's Avatar
Chmeee Chmeee is offline
Un vrai Rrrrrégal!
 
Join Date: Dec 2002
Location: Hochelaga
Posts: 797
Quote:
Originally Posted by tv-man View Post
L'expérience fut des plus concluante et ne nécessitait pas vraiement d'achat de matériel spécial ...

le "problème" du bio-diesel pour la STM et qu'il est plus taxé que le diésel, il reviens plus cher que celui-ci pour la STM donc ...
Ah wow, c'était directement utilisable dans les moteurs standards? cool!

es-tu sûr que le bio-diesel est plus taxé? Je comprendrais qu'il coûte plus cher à produire mais je suis surpris qu'il y ait déjà une taxe spéciale sur un produit qui n'est pas consommé couramment. Ça me semble court comme temps de réponse des gouvernements.
Reply With Quote
     
     
  #17  
Old Posted Jan 30, 2007, 12:34 AM
Chmeee's Avatar
Chmeee Chmeee is offline
Un vrai Rrrrrégal!
 
Join Date: Dec 2002
Location: Hochelaga
Posts: 797
Quote:
Originally Posted by tv-man View Post
L'expérience fut des plus concluante et ne nécessitait pas vraiement d'achat de matériel spécial ...

le "problème" du bio-diesel pour la STM et qu'il est plus taxé que le diésel, il reviens plus cher que celui-ci pour la STM donc ...
J'ai trouvé ceci sur le site de la STM, ça parle du projet BIOBUS sur le biodiesel.

J'ai survolé le rapport final (1 Mb) qui est très détaillé et très technique. En page 27 toutefois il y a un petit aparté sur l'aspect économique. Apparemment le bio-diesel est beaucoup plus cher que le diesel normal et la façon de compenser est que les gouvernements pensaient à des mesures fiscales avantageuses. Apparemment ça s'est pas concrétisé.
Reply With Quote
     
     
  #18  
Old Posted Jan 30, 2007, 2:36 AM
tv-man's Avatar
tv-man tv-man is offline
Registered User
 
Join Date: Jul 2003
Location: Montréal (arrondissement Ville-Marie)
Posts: 1,348
AH maudite mémoire ... mais il y avait bel et bien une affaire de taxes dans l'histoire
__________________
Comme disait l'autre "en avril, ne te découvre pas d'une fille."

"tv-man = 1322 = 411 + 911" - mokita
Reply With Quote
     
     
  #19  
Old Posted Jan 30, 2007, 3:38 PM
elsonic's Avatar
elsonic elsonic is offline
Registered User
 
Join Date: Oct 2002
Location: Montréal
Posts: 5,933
moi j'aime le son produit par les trolleybus - bzuiiiiiiiiiiiiiiiiiii... - c'est bébé mais c'est comme ça.

mais installer tout un réseau de cablage (alors qu'on essaie depuis des années d'enfouir les fils électriques et téléphoniques) me semblerait un peu absurde. des technologies moins lourdes et moins enchevêtrées, c'est clair que ça existe, sinon sur le point de voir le jour.

il faudrait peut-être agir sans brevet dans le cas des solutions déjà développées - puisque les pétrolières ont acheté, caché et pour ainsi dire stoppé la progression des moteurs électriques.

Hydro + Bombardier + Alstom + SNC et toutes les autres parties du complexe militaro-industriel basées à montréal sont probablement capables de lâcher un peu les pièces de missiles pour se concentrer là-dessus.
__________________
signature
Reply With Quote
     
     
  #20  
Old Posted Jan 30, 2007, 4:38 PM
Guy Crémeux Guy Crémeux is offline
On les aime crémeuses.
 
Join Date: Oct 2006
Location: 514 Pouinte Seins-Charles
Posts: 638
Quote:
Originally Posted by iamthewalrus View Post
ça me dérange pas un autobus à l'essence quand il est plein durant l'heure de pointe, mais quand je voyage de nuit pour aller ou revenir de travailler je suis souvent seul dans l'autobus....c'est pas très écologique...
En effet, brillant comme reflexion je dois avouer.
__________________
Don't fwck with PSC !
Reply With Quote
     
     
This discussion thread continues

Use the page links to the lower-right to go to the next page for additional posts
 
 
Reply

Go Back   SkyscraperPage Forum > Regional Sections > Canada > Québec > Montréal
Forum Jump



Forum Jump


All times are GMT. The time now is 1:59 PM.

     
SkyscraperPage.com - Archive - Privacy Statement - Top

Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.